Saturday, August 8, 2009

Saya sangat suka makan cara berlauk. The best kuih cara berlauk yang pernah saya makan ketika di Melaka. Waktu tu ada training di MITC, Melaka. Orang Melaka sediakan kuih cara berlauk untuk menu minum petang. Makan beria-ria sampai orang2 kat Melaka tu cakap "Apalagi... bungkuslah bawak balik..." Alamak takkan sampai camtuh kot... buat malu orang HQ pergi Melaka jer.... Namun saya berazam untuk belajar buat seniri. Takkan setiap kali nak makan cara berlauk kena order dari Melaka.

Maka semalam saya telah berjumpa dgn acuan untuk membuat cuih cara (kuih bahulu pun bleh gak) di Carrefour. Excited giler nampak acuan ni. Kawan saya ketika itu tgh sebok cari muffin tray, dia nak buat muffin.

Pagi ni seb baik breakfast disediakan oleh suami dan anak lelaki saya. Suami saya sediakan English breakfast utk kami bertiga. Kepala saya dok berangan nak buat kuih cara ni.

Sambil breakfast saya masak lauk untuk kuih cara itu. Suspend gak nak buat sebab 1st time kan. Tapi InsyaAllah boleh improve lagi.. Ini lah rupa kuih cara berlauk saya yang pertama...

KUIH CARA BERLAUK



Dah terlanjur buat cara berlauk tu, saya pun buat sket kuih cara yang manis pulak. Testing jer... Tapi tak berapa cantik.. takpe..takpe.. 1st time... practice makes perfect. Akan ku buat lagi nanti. TQ to Rinnchan for both recipes.

KUIH CARA MANIS

0 comments:

Post a Comment